از بهترین ها مشاوره بگیرید

تماس از سراسر کشور 9099071612
از 8 صبح الی 12 شب حتی در ایام تعطیل
تماس از طریق تلفن ثابت بدون کد و صفر

نحوه آزمون دکتری 📞 نحوه ثبت نام ، برگزاری و مصاحبه آزمون دکتری

علاوه بر مقاله اي که تقديم شما ميشود مشاوران ارشد «پاسخ با ما» آماده پاسخگوئي تلفني به شما عزيزان مي باشند ، وقت شما طلاست ، تماس از 8 صبح لغايت 12 شب ، حتی در ایام تعطیل ، تماس از طريق تلفن ثابت بدون کد و صفر :

9099071612

نحوه آزمون دکتری

فارغ التحصیلان از مقطع کارشناسی ارشد پیوسته و ناپیوسته و مقطع دکتری حرفه ای و همچنین دانشجویان سال آخر این مقاطع ، مجاز به شرکت در آزمون دکتری تخصصی هستند. نحوه برگزاری آزمون دکتری به صورت همه ساله و زیر نظر وزارت علوم تحقیقات و فناوری است و داوطلبان می توانند در دانشگاه های سراسری و آزاد ، انتخاب رشته‌ این آزمون را انجام دهند. قبولی در مقطع دکتری تخصصی از طریق آزمون شامل مراحل کتبی و مصاحبه است که زمان بندی این مراحل از سوی سازمان سنجش به داوطلبان اطلاع رسانی می گردد. برای آشنایی بیشتر با نحوه آزمون دکتری ، لطفا در ادامه این مطلب از وبسایت تحصیلی پاسخ با ما همراه باشید.

شما عزیزان می توانید برای بهره مندی از مشاوره تخصصی شرکت در آزمون دکتری با مشاوران ارشد ما در مرکز مشاوره پاسخ با ما ارتباط برقرار کنید ،

کارشناسان ما تمامی ایام هفته حتی روزهای تعطیل از 8 صبح لغایت 12 شب پاسخگوی شما عزیزان میباشند.

همین حالا تماس بگیرید 

تماس از سراسر کشور 9099071612

تماس از طریق تلفن ثابت بدون کد و صفر، حتی ایام تعطیل 

نحوه آزمون دکتری

آزمون دکتری تخصصی هر ساله توسط وزارت علوم تحقیقات و فناوری برگزار می شود و داوطلبانی که تمایل به ادامه تحصیل دارند ، می توانند ثبت نام و انتخاب رشته‌ این آزمون را انجام دهند. اگر می خواهید با نحوه آزمون دکتری آشنا شوید ، لازم است بدانید که مراحل کلی این آزمون شامل ثبت نام اینترنتی ، برگزاری ، اعلام نتایج اولیه ، انتخاب رشته‌ ، دعوت به مصاحبه و اعلام نتایج نهایی است.

در ادامه به بررسی هر یک از این مراحل پرداخته ایم :

ثبت نام آزمون دکتری

آزمون دکتری تخصصی را وزارت علوم تحقیقات و فناوری برگزار می کند اما مسئولیت ثبت نام با سازمان سنجش آموزش کشور است. داوطلبانی که متقاضی انتخاب رشته‌ دکتری در دانشگاه های سراسری و آزاد هستند ، باید ثبت نام آزمون را در سایت سازمان سنجش به نشانی sanjesh.org انجام دهند. در این سامانه ، لینک ثبت نام و پرداخت هزینه آزمون فعال خواهد شد. داوطلبان باید پس از واریز وجه ثبت نام ، با بارگذاری مدارک و اطلاعات خواسته شده‌ ، نام نویسی اینترنتی را انجام دهند. لازم به ذکر است که زمان ثبت نام آزمون دکتری 1403 در آبان ماه 1402 بود.

مرتبط بخوانید : ثبت نام دکتری دانشگاه آزاد

برگزاری کنکور دکترا

آزمون دکتری علوم تحقیقات برای دانشگاه های سراسری و آزاد به طور مشترک برگزار می شود و داوطلبانی که در موعد مقرر ثبت نام کرده‌ اند ، می توانند کارت ورود به جلسه خود را از سامانه سنجش دریافت کرده‌ و در آزمون حضور یابند. زمان برگزاری آزمون دکتری 1403 در عصر جمعه به تاریخ 4 اسفندماه خواهد بود.

احتمالا این را هم بپسندید  دانلود دفترچه انتخاب رشته دکتری 1402 ✨ زمان انتشار و لینک دانلود مستقیم دفترچه انتخاب رشته دکتری

انتخاب رشته کنکور دکتری

مدتی پس از برگزاری آزمون دکتری ، نتایج اولیه آن اعلام می گردد. داوطلبان باید پس از بررسی کارنامه اولیه خود ، اقدام به انتخاب رشته‌ نمایند. زمان اعلام نتایج اولیه آزمون دکتری 1403 در نیمه اول اردیبهشت ماه خواهد بود و چند روز پس از انتشار نتایج نیز سامانه انتخاب رشته‌ فعال می گردد. داوطلبان می توانند در نیمه اول اردیبهشت ماه از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور ، انتخاب رشته‌ اینترنتی را انجام دهند.

لازم به ذکر است که انتخاب رشته‌ دکتری دانشگاه آزاد به طور مجزا انجام می گیرد و داوطلبان این دانشگاه باید از طریق سایت دانشگاه آزاد اسلامی به نشانی azmoon.org انتخاب رشته‌ کنند. داوطلبان می توانند در انتخاب رشته‌ سراسری حداکثر 50 کد رشته محل و در انتخاب رشته‌ دانشگاه آزاد حداکثر 80 کد رشته‌ محل را انتخاب نمایند.

نحوه مصاحبه آزمون دکتری

مدتی پس از اتمام فرایند انتخاب رشته‌ دکتری ، داوطلبان دارای نمره و حدنصاب لازم به مرحله مصاحبه دعوت می شوند. مصاحبه آزمون دکتری سال قبل در اواخر اردیبهشت ماه انجام گرفت و احتمالا امسال هم اواخر اردیبهشت ماه یا اوایل خردادماه ، داوطلبان به مصاحبه دعوت شوند. لیست دعوت شدگان به مصاحبه دکتری در سایت سازمان سنجش قرار داده‌ خواهد شد. داوطلبان ممکن است به مرحله مصاحبه چند رشته‌ محل دعوت شوند. این دسته از داوطلبان می توانند برای حضور در مصاحبه تمام رشته‌ محل ها اقدام کنند. اما در نهایت مجاز هستند که در یکی از رشته‌ های قبول شده‌ ثبت نام نمایند.

اعلام نتایج کنکور دکتری

مرحله آخر آزمون دکتری ، اعلام نتایج است. نتایح آزمون دکتری دانشگاه های سراسری در سایت سازمان سنجش و نتایج آزمون دکتری دانشگاه آزاد نیز در سایت دانشگاه آزاد اسلامی قرار داده‌ خواهد شد. نتایج نهایی آزمون دکتری سال قبل در تاریخ 5 شهریورماه اعلام گردید و احتمالا امسال نیز در همین ماه ، نتایج بر روی سامانه ها قرار بگیرد.

مرتبط بخوانید : ثبت نام آزمون دکتری علوم پزشکی

نحوه ثبت نام پذیرفته‌ شدگان آزمون دکتری

نحوه آزمون دکتری

پذیرفته‌ شدگان آزمون دکتری باید با مراجعه به سامانه ای که دانشگاه اعلام کرده‌ است ، ثبت نام اینترنتی را انجام داده و مدارک خواسته شده را بارگذاری نمایند. پذیرفته‌ شدگان می بایست قبل از شروع مراحل ثبت نام، به سامانه استعلام مقاطع قبل به آدرس estelam.msrt.ir مراجعه  کنند. سپس با ارائه اطلاعات مربوطه ، کدرهگیری را دریافت کرده‌ و در طی مراحل ثبت نام اینترنتی دانشگاه ، آن را در قسمت “مشخصات مقاطع تحصیلی پایه”، بخش “کد رهگیری استعلام مدرک پایه” ثبت نمایند.

احتمالا این را هم بپسندید  دکتری برنامه ریزی درسی 📞 معرفی منابع ، طول دوره تحصیل و دروس تخصصی

مدارک لازم برای ثبت نام اینترنتی پذیرفته‌ شدگان دانشگاه آزاد به شرح زیر هستند :

  • اصل‌ و یک نسخه از تصوير مدارک فارغ التحصیلی مقطع كارشناسی مورد تاييد وزارت‌ علوم يا وزارت‌ بهداشت‌ يا شورای عالی انقلاب‌ فرهنگی
  • اصل‌ و یک نسخه از تصوير مدارک فارغ التحصیلی مقطع كارشناسی ارشد مورد تاييد وزارت‌ علوم يا وزارت‌ بهداشت‌ يا شورای عالی انقلاب‌ فرهنگی
  • اصل‌ و تصوير از تمام‌ صفحات‌ شناسنامه‌
  • اصل و تصویر كارت ملی
  • عكس‌ تمام‌ رخ‌ 4×3 تهيه‌ شده‌ در سال‌ جاری
  • مدرک نشان دهنده‌ وضعیت نظام وظیفه برای پذیرفته‌ شدگان آقا

مرتبط بخوانید : زمان انتخاب رشته دکتری

سوالات شما
  • آزمون دکتری چگونه برگزار می شود؟

آزمون دکتری تخصصی زیر نظر وزارت علوم تحقیقات و فناوری و توسط سازمان سنجش آموزش کشور برگزار می شود.

  • آیا آزمون دکتری دانشگاه های سراسری و آزاد مشترک است؟

بله ، آزمون دکتری دانشگاه های سراسری و آزاد به طور مشترک برگزار می گردد.

  • مصاحبه آزمون دکتری چگونه برگزار می شود؟

داوطلبانی که انتخاب رشته‌ دکتری را انجام داده‌ اند در صورت داشتن‌ رتبه لازم برای مصاحبه دعوت خواهند شد.

علاوه بر مقاله اي که تقديم شما ميشود مشاوران ارشد «پاسخ با ما» آماده پاسخگوئي تلفني به شما عزيزان مي باشند ، وقت شما طلاست ، تماس از 8 صبح لغايت 12 شب ، حتی در ایام تعطیل ، تماس از طريق تلفن ثابت :

تماس از سراسر کشور: 9099071612

همچنین ببینید

دکتری چند ترم است

دکتری چند ترم است 📞 بررسی تعداد ترم های آموزشی و پژوهشی دکتری

دانشجویانی که می خواهند وارد مقطع دکتری شوند این سوال را می پرسند که دکتری …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس از تلفن ثابت بدون کد وصفر