از بهترین ها مشاوره بگیرید

تماس از سراسر کشور 9099071612
از 8 صبح الی 12 شب حتی در ایام تعطیل
تماس از طریق تلفن ثابت بدون کد و صفر

بازار کار نقشه برداری – آینده شغلی رشته نقشه برداری چگونه است

علاوه بر مقاله اي که تقديم شما ميشود مشاوران ارشد «پاسخ با ما» آماده پاسخگوئي تلفني به شما عزيزان مي باشند ، وقت شما طلاست ، تماس از 8 صبح لغايت 12 شب ، حتی در ایام تعطیل ، تماس از طريق تلفن ثابت بدون کد و صفر :

9099071612

بازار کار نقشه برداری

 

رشته مهندسی نقشه برداری از رشته های ریاضی در کنکور سراسری می باشد. مهندسی نقشه برداری یکی از گرایش های پر اهمیت رشته مهندسی عمران می باشد. موفقیت در این رشته نیازمند داشتن پایه قوی در دروس ریاضی و فیزیک است زیرا تهیه یک نقشه در گام اول ، مستلزم محاسبه مختصات زمینی از آن مکان و انجام محاسبات ریاضی می باشد. در ادامه به بیان توضیحاتی در رابطه با زمینه های شغلی و بازار کار نقشه پرداری خواهیم پرداخت.

رشته مهندسی نقشه برداری برای چه افرادی مناسب است؟

محل فعالیت نقشه بردار عموما محیط های کارگاهی و صحرایی می باشد این رشته برای آقایان که توانایی کارهای زمینی نقشه برداری را دارند و می توانند در محیط های کارگاهی فعالیت کنند ، موقعیت شغلی مناسب تری دارد.

فارغ التحصیلان رشته نقشه برداری می توانند در شرکت های عمرانی ، ادارات و سازمان های نقشه برداری و شرکت های پیمانکاری به فعالیت بپردازند. فعالیت در کارهای دفتری و شرکتی این رشته موقعیت مناسب تری برای خانم ها می باشد و درصورتیکه توانایی کار در محیط های کارگاهی را نداشته باشند ، می توانند در زمینه امور دفتری رشته نقشه برداری به فعالیت بپردازند.

بازار کار نقشه برداری

این رشته از بازار کار خوبی برخوردار است و دانشجویان رشته نقشه برداری پس از فارغ التحصیلی به سرعت جذب بازار کار می شوند. با توجه به حساسیت کارهای عمرانی و محاسبات سنگین ریاضی ادامه تحصیل و کسب مدرک در رشته مهندسی نقشه برداری کار آسانی نیست و بازار کار آن اشباع نشده است. از این رو دانشجویان این رشته در مقطع کارشناسی ، کارشناسی ارشد ، دکتری و حتی در طول دوران تحصیل ، با پیشنهادات کاری بسیاری روبرو خواهند شد.

دانشجویان این رشته می توانند در حوزه های زیر به فعالیت بپردازند :

  • مشارکت در بخش طراحی ، نظارت و اجرای پروژه های ساختمانی و برج سازی
  • مشارکت در بخش طراحی و اجرای پروژه های سد سازی ، پل سازی و تونل سازی
  • طراحی و ساخت تونل و جاده ها
  • مشارکت در پروژه های ساخت فرودگاه ها و دکل های مخابراتی
  • فعالیت در سازمان نقشه برداری کشور
  • فعالیت در وزارت راه و شهرسازی
  • فعالیت در وزارت راه و ترابری
  • کارگاه های ساختمانی
  • کارگاه های عمرانی
  • سازمان آب
  • سازمان بنادر و کشتیرانی
  • سازمان ثبت اسناد و املاک کشور
  • شهرداری های کشور
  • شرکت های پیمانکاری و عمرانی
  • سازمان نظام مهندسی
احتمالا این را هم بپسندید  رشته زیست شناسی گیاهی – معرفی جامع و بازار کار زیست شناسی گیاهی

توانایی های لازم برای برای موفقیت در رشته نقشه برداری

  • داشتن دانش علمی و محاسباتی در دروس ریاضی و هندسه
  • علاقه به کار در محیط های کارگاهی
  • یادگیری نرم افزار های تخصصی از جمله :
  1. Civil 3D
  2. AutoCad
  3. STAAD
  4. REVIT
  5. ETABS
  6. MATHCAD
  7. SAP
  8. ArcGIS
  9. MX Road
  10. Roadway
  11. PTV Vissim
  12. SDRmap
  13. Canvas
  14. Mapviewer
  15. و …

بازار کار و گرایش های رشته مهندسی نقشه برداری

رشته نقشه برداری در مقطع کارشناسی ارشد دارای پنج گرایش به شرح زیر می باشد:

نقشه برداری گرایش ژئودزی

دانشجویان در طول تحصیل مهارت های لازم در هدایت و مدیریت پروژه های ژئودزی را کسب خواهند کرد. این رشته دارای دروس عملی بسیاری می باشد و دانشجویان برای تهیه نقشه و مختصات ملزم به جمع آوری اطلاعات زمینی می باشند. رشته ژئودزی دارای سه گرایش ژئودزی دینامیک ، ژئودزی فیزیک و ژئودزی ماهواره ای می باشد.

فارغ التحصیلان این رشته می توانند به عنوان مهندس راه و ساختمان و شهرسازی به فعالیت بپردازند.

بازار کار نقشه برداری گرایش فتوگرامتری

یکی از نیازهای اصلی مهندسان جمع آوری مختصات زمینی برای تهیه نقشه می باشد. دانشجویان رشته فتوگرامتری در طول دوران تحصیل خود با روش های اندازه گیری مختصات هندسی اجسام و عکس های هوایی آشنا می شوند و می توانند عکس های هوایی ، که با دوربین های متریک از زمین گرفته شده است را به نقشه ها و مدل های رقومی تبدیل نمایند.

هدف این رشته تهیه اطلاعات سه بعدی از راه ها ، جاده ها ، شهر ها و … می باشد. فارغ التحصیلان رشته فتوگرامتری با افزایش دانش و کسب مهارت در استفاده از نرم افزار های فتوگرامتری نظیر AIRFOT ، Photo modeler و … در سازمان های نقشه برداری و سازمان نظام مهندسی مشغول بکار شوند.

احتمالا این را هم بپسندید  معرفی دکترای پیوسته بیوتکنولوژی 📞 بازار کار و آینده شغلی دکترای پیوسته بیوتکنولوژی

بازار کار نقشه برداری گرایش سنجش از دور

گرایش سنجش از دور مربوط به دریافت ، ذخیره سازی ، پردازش اطلاعات با کمک سیستم های مختلف هوایی و ماهواره ای می باشد. این رشته در ارزیابی میزان خسارات بلایای طبیعی ، کشف آلودگی آب ها ، پیش بینی وضعیت هوا و … نیز کاربرد دارد.

افراد پس از اتمام دوران تحصیل می توانند در شهرداری ها و شرکت های نقشه برداری فعال در زمینه سنجش از دور فعالیت نمایند.

نقشه برداری گرایش سیستم هایی اطلاعات مکانی (GIS)

این گرایش به جمع آوری ، ذخیره و پردازش اطلاعات مکانی با کمک داده های آماری و نقشه ها می پردازد. دانشجویان این رشته اطلاعات گردآوری شده را بصورت متنی و گرافیکی نمایش می دهند.

بازار کار نقشه برداری گرایش هیدروگرافی

گرایش هیدروگرافی به بررسی وضعیت اقیانوس ها ، دریاچه ها ، دریاها و مناطق ساحلی می پردازد. ناوبری ، نصب سکوها ، ایجاد اسکله ، احیای بنادر و … از دیگر کاربردهای هیدروگرافی می باشد.

افراد پس از فارغ التحصیلی می توانند در کارگاه های خطوط انتقال آب ، سازمان بنادر و کشتیرانی ، سازمان آب ، پروژه های سدسازی و … به فعالیت بپردازند.

برای کسب اطلاعات تکمیلی تر در رابطه با بازار کار رشته های ریاضی فیزیک و فنی مهندسی (بازار کار مهندسی برق ، بازار کار رشته کامپیوتر ، بازار کار مهندسی عمران ، بازار کار مهندسی پزشکی ) و رتبه لازم برای قبولی در این رشته ها با مشاوران پاسخ با ما تماس بگیرید.

علاوه بر مقاله اي که تقديم شما ميشود مشاوران ارشد «پاسخ با ما» آماده پاسخگوئي تلفني به شما عزيزان مي باشند ، وقت شما طلاست ، تماس از 8 صبح لغايت 12 شب ، حتی در ایام تعطیل ، تماس از طريق تلفن ثابت :

تماس از سراسر کشور: 9099071612

همچنین ببینید

رتبه قبولی رشته مهندسی برق دانشگاه خواجه نصیر

رتبه قبولی رشته مهندسی برق دانشگاه خواجه نصیر – طبق قبولی های 1400 و 99

  دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی یک دانشگاه صنعتی در شهر تهران است که عمده …

تماس از تلفن ثابت بدون کد وصفر