از بهترین ها مشاوره بگیرید

تماس از سراسر کشور 9099071612
از 8 صبح الی 12 شب حتی در ایام تعطیل
تماس از طریق تلفن ثابت بدون کد و صفر

بازار کار فیزیک پزشکی – بازار کار و آینده شغلی فیزیک پزشکی

علاوه بر مقاله اي که تقديم شما ميشود مشاوران ارشد «پاسخ با ما» آماده پاسخگوئي تلفني به شما عزيزان مي باشند ، وقت شما طلاست ، تماس از 8 صبح لغايت 12 شب ، حتی در ایام تعطیل ، تماس از طريق تلفن ثابت بدون کد و صفر :

9099071612

بازار کار فیزیک پزشکی - بازار کار و آینده شغلی فیزیک پزشکی

 

رشته فیزیک پزشکی به معنای کاربرد رشته فیزیک در زمینه پزشکی است. به عبارت دیگر  فیزیک پزشکی ، یکی از رشته های کاربردی در علوم پزشکی است که از کاربرد علوم فیزیک در پزشکی ، در درمان و تشخیص و بیماری ها کمک می کند. در ادامه مطلب به بیان آینده شغلی ، استخدام رشته فیزیک پزشکی و بازار کار فیزیک پزشکی خواهیم پرداخت.

معرفی رشته فیزیک پزشکی

رشته فیزیک پزشکی علوم پرتو درمانی ، محافظت در برابر پرتو ، رادیولوژی و زیر شاخه های آن نظیر سی تی اسکن و ام آر ای ، کاربرد لیزر در علم پزشکی و پزشکی هسته ای را شامل می شود. لازم به ذکر است ، رشته فیزیک پزشکی از نظر حرفه از رشته های بیوفیزیک و مهندسی پزشکی جداست.

کارشناسی ارشد رشته فیزیک پزشکی تلفیقی از پرتو درمانی ، پرتو شناسی تشخیصی ، رادیوگرافی ، سی تی اسکن ، پزشکی هسته ای و … می باشد. رشته فیزیک پزشکی هم به صورت عملی و هم به صورت نظری ، قادر است به طور مستقیم به معاینه بیماران ، تشخیص بیماری ها و درمان بیماری ها بپردازد.

بازار کار و آینده شغلی رشته فیزیک پزشکی

رشته فیزیک پزشکی از بازار کار نسبتا خوبی برخوردار است و متخصصان و فارغ التحصیلان این رشته می توانند در بخش های دزیمتری ، کنترل کیفی و بررسی دستگاه ها ، بخش رادیوتراپی ، در سمت مشاور ، برای خرید سیستم ها و تجهیزات یا در سمت مسئول فیزیک بهداشت در بخش های رادیولوژِ فعالیت نمایند.

این افراد می توانند در بخش رادیولوژی و پزشکی هسته ای ، در اموری مانند مشاوره و راهنمایی در خرید دستگاه ها ، انجام آزمون پذیرش سیستم پس از نصب و کنترل کیفی تجهیزات به فعالیت بپردازند.

زمینه های شغلی فیزیک پزشکی

  • مراکز پزشکی و صنعتی که در زمینه کار با اشعه فعالیت می کنند.
  • مراکز تحقیقاتی
  • شرکت های دانش بنیان
  • در زمینه طراحی ، تولید و نصب تجهیزات پزشکی
  • در زمینه کنترل کیفی و تضمین کیفیت سیستم های پزشکی
  • به عنوان فیزیست رادیوتراپی ، فیزیست پزشکی هسته ای و … در بیمارستان ها و مراکز درمانی
احتمالا این را هم بپسندید  رشته زبان و ادبیات فارسی - معرفی جامع و بازار کار زبان و ادبیات فارسی

امکان ادامه تحصیل در رشته فیزیک پزشکی و آینده تحصیلی

ادامه تحصیل در رشته فیزیک پزشکی تا مقطع کارشناسی ارشد و دکتری در داخل کشور برای این رشته فراهم است. فارغ التحصیلان رشته فیزیک پزشکی می توانند رشته های زیر را در مقطع دکتری برای تحصیل انتخاب نمایند:

وزارت بهداشت

  • مهندسی بافت
  • مهندسی پزشکی (بیوالکتریک)
  • نانو فناوری پزشکی
  • انفورماتیک پزشکی
  • سلامت در بلایا و فوریت ها
  • اپیدمیولوژی
  • سلامت و رفاه اجتماعی
  • مددکاری اجتماعی
  • گفتار درمانی

وزارت علوم

  • دکترای زیست شناسی سلولی مولکولی (تمام گرایش ها)

بازار کار و شاخه های گوناگون رشته فیزیک پزشکی

فیزیک پزسکی امروزه بسیار پرکاربرد است و مباحث و موضوعات گوناگونی را از قبیل رادیوبیولوژی تا پردازش سیگنال در بر می گیرد. در مجموع رشته فیزیک پزشکی را می توان به چهار دسته زیر تقسیم بندی نمود :

فیزیک پزشکی – رشته رادیوتراپی

در علم پزشکی با انواع بیماری ها ، از جمله سرطان روبرو خواهیم بود که با کمک پرتوزایی نوترون ، الکترون ، گاما یا پروتون امکان درمان یا معالجه را خواهد داشت. متخصص و کارشناس رادیولوژی ، مسئولیت عملکرد و هم چنین تضمین کارکرد این دسته از سیستم ها را برعهده دارد.

متخصصان رشته رادیولوژی با دستگاه های پرتووزایی مانند سایر ناف ، پروتون درمانی ، توموتراپی و لیناک سر و کار دارند یا می توانند در زمینه براکی تراپی به تحصیل بپردازند و تخصص بگیرند.

بازار کار فیزیک پزشکی – فیزیک بهداشت

این گرایش از فیزیک پزشکی با محاسبات کنترل کیفیت ، مخصوصا دوزیمتری و شرایط نگهداری و محافظت از پرتو های یونیزان در محیط های گوناگون سر و کار دارد.

احتمالا این را هم بپسندید  کاردانی تکنولوژی مرتع و آبخیزداری - معرفی و بازار کار کاردانی مرتع و آبخیزداری

از دیگر وظایف متخصص فیزیک بهداشت می توان به طراحی سیستم های حفاظتی در قسمت های پرتو افکن و رادیوگرافی در بیمارستان ها ، طراحی قوانین برای کار با رادیوایزوتوپ های مختلف و ضایعات هسته ای ، مسئول ضمانت سیستم های حفاظتی و پوششی راکتور های هسته ای اشاره کرد.

فیزیک پزشکی – تصویر برداری پزشکی

پرتوشناسی زیر شاخه تصویر برداری پزشکی است. در این شاخه از رشته فیزیک پزشکی متخصص تصویربرداری پزشکی ، معمولا با مواردی از قبیل سونوگرافی ، ماموگرافی ، ام آر ای ، سی تی اسکن ، رادیوگرافی و … سروکار دارد. وظایف و مسولیت های فیزیکدان های پزشکی ، کنترل کیفیت و طراحی و ضمانت کارکرد این دسته از دستگاه ها پزشکی می باشد.

بازار کار فیزیک پزشکی – پزشکی هسته ای

پزشکی هسته ای نیز یک نوع تصویربرداری پزشکی است اما باتوجه به آنکه مکانیزم تولید پرتو ها منشاء in vivo رادیوایزوتوپی دارد ، این شاخه را جدا از سایر مدالیته ها دانسته اند. متخصصان پزشکی هسته ای با مواردی نظیر پت اسکن و اسپکت سروکار دارند.

مهارت و توانمندی های فارغ التحصیلان رشته فیزیک پزشکی

  • نظارت در بخش HOT LAB و استفاده از مواد رادیواکتیو در پزشکی هسته ای
  • انجام طرح های تحقیقاتی در دانشگاه ها و مراکز علمی
  • ارائه روش های جدید تصویر برداری و درمانی بر اساس تکنولوژی های جدید در زمینه سلامت

در این مطلب اطلاعات جامعی در رابطه با شرایط شغلی ، آینده کاری و میزان درآمد فیزیک پزشکی در اختیار شما قرار داده شد. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با مشاوران پاسخ با ما تماس بگیرید.

علاوه بر مقاله اي که تقديم شما ميشود مشاوران ارشد «پاسخ با ما» آماده پاسخگوئي تلفني به شما عزيزان مي باشند ، وقت شما طلاست ، تماس از 8 صبح لغايت 12 شب ، حتی در ایام تعطیل ، تماس از طريق تلفن ثابت :

تماس از سراسر کشور: 9099071612

همچنین ببینید

mohed.behdasht.gov

mohed.behdasht.gov.ir سامانه موحد 📞 ورود و راهنمای استفاده از سامانه موحد وزارت بهداشت

یکی از سایت های زیر نظر وزارت بهداشت ، سامانه موحد است. در این سایت …

تماس از تلفن ثابت بدون کد وصفر