از بهترین ها مشاوره بگیرید

تماس از سراسر کشور 9099071612
از 8 صبح الی 12 شب حتی در ایام تعطیل
تماس از طریق تلفن ثابت بدون کد و صفر

بازار کار رشته معماری – راهنمای آینده شغلی و بازار کار رشته معماری

علاوه بر مقاله اي که تقديم شما ميشود مشاوران ارشد «پاسخ با ما» آماده پاسخگوئي تلفني به شما عزيزان مي باشند ، وقت شما طلاست ، تماس از 8 صبح لغايت 12 شب ، حتی در ایام تعطیل ، تماس از طريق تلفن ثابت بدون کد و صفر :

9099071612

بازار کار رشته معماری - راهنمای آینده شغلی و بازار کار رشته معماری

 

یکی از رشته های پرطرفدار گروه آزمایشی ریاضی رشته مهندسی معماری است که علاقه مندان زیادی دارد. امکان ادامه تحصیل در این رشته تا مقطع کارشناسی ارشد و دکتری وجود دارد و فارغ التحصیلان می توانند گرایش های مختلفی را انتخاب نمایند. در ادامه مطلب به بررسی شرایط شغلی ، توانمندی های لازم و بازار کار رشته معماری خواهیم پرداخت.

رشته مهندسی معماری مناسب چه افرادی است؟

این رشته برای افرادی که دارای خلاقیت ، توانایی ایجاد طرح های جدید و قدرت تخیل می باشند ، مناسب است. علاوه بر آن افراد باید به کار های ساخت و ساز و مباحث فنی نیز علاقه مند باشند زیرا وجود هر دو بعد هنری و فنی برای موفقت در این رشته لازم است.

بعد هنری رشته معماری شامل طراحی ، ایده پردازی ، توانایی ایجاد فضاهای معماری جدید ، نحوه زیباسازی نماها و ساختمان ها ،  خلاقیت در طراحی و اجرای نقشه های جدید می باشد. بعد فنی رشته مهندسی معماری ، مباحث سازه های بتنی و فلزی ، تکنیک های ساخت و ساز ، مقاومت مصالح و اجرای طرح ها را در برمی گیرد.

بازار کار و آینده شغلی رشته مهندسی معماری

بازار کار رشته مهندسی معماری بسیار متنوع است ، اگر فارغ التحصیلان رشته معماری تخصص و توانایی های لازم را داشته باشند ، به راحتی می توانند جذب بازار کار شوند. فارغ التحصیلان رشته معماری می توانند در آزمون های استخدامی شرکت ها و ادارات شرکت نمایند و یا به صورت آزاد به فعالیت بپردازند. از زمینه های شغلی این رشته می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مشارکت در پروژه های شهرسازی و و طراحی شهری
  • فعالیت در حوزه طراحی ( طراحی داخلی و نمای ساختمان ها ، طراحی اجزا)
  • فعالیت در شرکت های معماری به عنوان مهندس مشاور
  • نظارت بر اجرای پروژه های شخصی
  • فعالیت به عنوان نقشه کشی معماری در شرکت های مختلف
  • به عنوان مهندس ناظر در اجرای عملیات ساختمانی
  • طراحی ساختمان ها ، پارک ها و میادین شهری
  • انجام کارهای پژوهشی در حوزه طراحی فضا
  • سرپرستی پروژه های پیمانکاری
  • فعالیت در شهرداری ها یا بنیاد مسکن
  • تدریس دروس معماری در دانشگاه ها
  • و …
احتمالا این را هم بپسندید  درجه سختی کنکور 1402 - میزان سختی کنکور 1402 نسبت به سالهای قبل

فارغ التحصیلان رشته معماری می توانند نسبت به تاسیس دفتر طراحی شخصی یا شرکت های مختلف در زمینه ساخت و ساز اقدام نمایند یا با شرکت های مهندسی ، در زمینه های مختلف همکاری کنند

وظایف و توانمندی های مهندسی معماری

  • طراحی نقشه و طرح های جدید با استفاده از نرم افزار های کامپیوتری
  • نظارت بر کار کارگران و تکنسین ها و همکاری با سایر مهندسان
  • مدیریت و نظارت بر اجرای پروژه های ساخت و ساز
  • داشتن روابط عمومی بالا به منظور ارتباط با مشتری و رفع نیاز های مشتریان
  • داشتن استعداد هنری و خلاقیت
  • تسلط بر دروس ریاضی و هندسه
  • توانایی کار با نرم افزار های تخصصی معماری
  • توجه کافی به جزئیات
  • توانایی مدیریت و داشتن روحیه کار تیمی
  • داشتن اطلاعات کافی در زمینه جغرافیا ، تاریخ معماری ایران و جهان ، اقلیم شناسی و اقتصاد

بازار کار و گرایش های رشته مهندسی معماری

رشته مهندسی معماری در مقطع کارشناسی ارشد دارای گرایش های معماری – معماری ، معماری – منظر ، تکنولوژی معماری ، معماری انرژی ، معماری – مرمت بنا ها و بافت های تاریخی و معماری – مدیریت پروژه و ساخت می باشد. بازار کار گرایش های ارشد برخی از رشته های معماری به شرح زیر است:

رشته معماری گرایش منظر

این گرایش ترکیبی از مهندسی معماری و مهندسی شهرسازی است که به طراحی و فضاسازی در محیط های باز می پردازد. به عبارت دیگر منظور از معماری منظر همان طراحی شهری است که برای آسایش و راحتی انسان به سازمان دهی و فضاسازی محیط باز می پردازد.

احتمالا این را هم بپسندید  کاردانی تکنولوژی محیط زیست - معرفی و بازار کار کاردانی تکنولوژی محیط زیست

از حوزه های فعالیت مهندسان معماری منظر می توان به طراحی منظر خیابان ها ، طراحی فضاهی شهری ، پیاده راه ها و راه ها ، طراحی محوطه هتل ها ، دانشگاه ها و بیمارستان ها ، طراحی فضای سبز و فضاهی ورزشی ، طراحی شهرک های تجاری ، صنعتی و مسکونی اشاره کرد.

بازار کار رشته معماری گرایش تکنولوژی معماری

گرایش تکنولوژی معماری یا فناوری معماری ، به مباحثی از جمله طراحی ساختمان ها ، بکارگیری روش های مناسب در طراحی ساختمان ها ، استفاده از روش های بهینه در ساخت و بهره برداری آثار معماری و بنا می پردازد.

فارغ التحصیلان این رشته می توانند در موسسات دولتی و شرکت های خصوصی به عنوان مدیر پروژه یا طراح و ناظر پروژه به فعالیت بپردازند.

رشته معماری گرایش مرمت بنا ها و بافت های تاریخی

به دلیل وجود بناها و بافت های تاریخی مهم در کشور ، وجود کارشناسانی آشنا به شیوه های مرمت و احیای این آثار ارزشمند از اهمیت بسیاری برخوردار است. فارغ التحصیلان این رشته می توانند بین معماری گذشته و آینده ارتباط برقرار نمایند و مفاهیم و ارزش های آثار تاریخی را استخراج کرده و به جامعه معرفی کنند.

فارغ التحصیلان این رشته با افزایش دانش و مهارت های خود می توانند در سازمان میراث فرهنگی به فعالیت بپردازند.

درآمد رشته مهندسی معماری

درآمد مهنسان معماری باتوجه به میزان تخصص و تجربه کاری متفاوت است. میانگین درآمد مهندس معمار در شرکت های کوچک به طور متوسط 2.400.000 تومان تخمین زده شده است. میزان حقوق افراد در شرکت های خصوصی و بزرگتر ، بیشتر خواهد بود.

برای کسب اطلاعات تکمیلی تر در رابطه با بازار کار مهندسی معماری برای خانم ها ، ادامه تحصیل در رشته معماری در خارج از کشور می توانید با مشاوران پاسخ با ما تماس بگیرید.

علاوه بر مقاله اي که تقديم شما ميشود مشاوران ارشد «پاسخ با ما» آماده پاسخگوئي تلفني به شما عزيزان مي باشند ، وقت شما طلاست ، تماس از 8 صبح لغايت 12 شب ، حتی در ایام تعطیل ، تماس از طريق تلفن ثابت :

تماس از سراسر کشور: 9099071612

همچنین ببینید

رشته های بدون کنکور با بازار کار خوب

رشته های بدون کنکور با بازار کار خوب – رشته های بدون کنکور و پر درامد

  بسیاری از داوطلبانی که قصد ورود به رشته های بدون کنکور را دارند ، …

تماس از تلفن ثابت بدون کد وصفر