از بهترین ها مشاوره بگیرید

تماس از سراسر کشور 9099071612
از 8 صبح الی 12 شب حتی در ایام تعطیل
تماس از طریق تلفن ثابت بدون کد و صفر

آزمون تشریحی قضاوت چگونه است 📞 بررسی سوالات و نمره قبولی آزمون تشریحی قضاوت

علاوه بر مقاله اي که تقديم شما ميشود مشاوران ارشد «پاسخ با ما» آماده پاسخگوئي تلفني به شما عزيزان مي باشند ، وقت شما طلاست ، تماس از 8 صبح لغايت 12 شب ، حتی در ایام تعطیل ، تماس از طريق تلفن ثابت بدون کد و صفر :

9099071612

آزمون تشریحی قضاوت چگونه است

داوطلبان آزمون قضاوت بعد از قبولی در مرحله تستی ، وارد مرحله تشریحی می شوند و اگر هم در این مرحله موفق به کسب نمرات قبولی شوند ، امکان دعوت به مصاحبه را خواهند داشت. در مرحله تشریحی آزمون قضاوت ، 4 سوال اصلی که هر کدام شامل چند سوال فرعی هستند ، از داوطلب پرسیده می شود و نحوه پاسخگویی به سوالات آزمون نیز به صورت کتاب باز است. با توجه به اینکه برای بسیاری از داوطلبان سوال است که آزمون تشریحی قضاوت چگونه است ، در این مطلب می خواهیم توضیحات لازم را ارائه نماییم. لطفا با ما همراه باشید.

سوالات خود را درباره شرایط و زمان ثبت نام قضاوت از مشاوران ما بپرسید تا به طور کامل راهنمایی شوید. همچنین می توانید برای راهنمایی شدن در خصوص مراحل آزمون قضاوت مثل نحوه برگزاری مصاحبه ، نحوه تحقیقات محلی و … از مشاوران ما مشاوره بگیرید.

کارشناسان ما تمامی ایام هفته حتی روزهای تعطیل از 8 صبح لغایت 12 شب پاسخگوی شما عزیزان میباشند.

همین حالا تماس بگیرید 

تماس از سراسر کشور 9099071612

تماس از طریق تلفن ثابت بدون کد و صفر، حتی ایام تعطیل

آزمون تشریحی قضاوت چگونه است

اگر در آزمون تستی قضاوت قبول شوید و به مرحله تشریحی راه یابید ، خواهید دید که بسیاری از داوطلبانی که در مرحله تستی حضور داشته اند ، حذف شده اند زیرا نتوانسته اند نمره لازم را به دست آورند. مرحله تشریحی آزمون قضاوت تشکیل شده از 4 سوال است که هر سوال نیز شامل چندین سوال فرعی می باشد. داوطلبان می توانند به صورت کتاب باز به سوالات این آزمون پاسخ دهند و مدت زمان آن نیز 3 ساعت خواهد بود.

البته منظور از کتاب باز بودن مرحله تشریحی آزمون قضاوت به معنای راحت و آسان بودن سوالات نیست زیرا سوالات بسیار سخت و سنگین هستند و باید با مجموعه قوانین حقوقی و مجموعه قوانین کیفری آشنایی کاملی داشته باشید.

مرتبط بخوانید : آزمون قضاوت چیست

منابع مرحله تشریحی آزمون قضاوت

داوطلبان برای شرکت در مرحله تشریحی آزمون قضاوت باید همان منابع آزمون تستی را مورد مطالعه قرار دهند. منابع به شرح زیر هستند :

  • حقوق اساسی (ضریب 1)
  • حقوق مدنی (ضریب 3)
  • حقوق تجارت (ضریب 2)
  • آیین دادرسی و اجرای احکام مدنی (ضریب 3)
  • آیین دادرسی و اجرای احکام کیفری (ضریب 2)
  • حقوق جزای عمومی (ضریب 2)
  • حقوق جزای اختصاصی (ضریب 2)
  • فقه : مباحث حقوقی شرح لعمه (ضریب 2)
  • اصول فقه : اصول استنباط علامه حیدری (ضریب 1)
احتمالا این را هم بپسندید  آزمون قضاوت طلاب 1403 📞 راهنمای ثبت نام طلاب در آزمون قضاوت قوه قضاییه

سوالات مرحله تشریحی آزمون قضاوت به صورت مساله و پرونده طراحی می شوند و هدف از طراحی این سوالات ، سنجش قدرت استدلال و تحلیل حقوقی داوطلبان است. توصیه می شود که حتما یک کتاب بدون حاشیه نویسی و یادداشت همراه خود داشته باشید زیرا ممکن است کتاب حاشیه نویسی شده را نتوانید استفاده کنید و مراقبان جلسه مانع شوند.

مراحل پس از آزمون تشریحی قضاوت چگونه است

داوطلبان با موفقیت در آزمون تشریحی قضاوت ، وارد مراحل بعدی این آزمون می شوند که در ادامه می خواهیم بررسی کنیم :

مرحله مصاحبه علمی

پس از اعلام نتایج آزمون تشریحی قضاوت ، داوطلبان به ترتیب حروف الفبا به مصاحبه دعوت می شوند و نحوه دعوت به مصاحبه هم به صورت تماس تلفنی است. مصاحبه آزمون قضاوت شامل دو بخش مصاحبه دروس خصوصی و مصاحبه دروس کیفری است. در مرحله اول ، مصاحبه دروس خصوصی اجرا می شود و سوالاتی از دروس مدنی ، آیین دادرسی مدنی و تجارت مورد پرسش قرار خواهند گرفت. سهم مصاحبه خصوصی ، 45 نمره از 100 نمره است.

بعد از آن ، مصاحبه دروس کیفری برگزار می شود که شامل دروس جزای عمومی و جزای اختصاصی و آیین دادرسی کیفری هستند. برای جزای عمومی ، می توانید متن قانون را مطالعه کنید اما برای پاسخگویی به سوالات جزای اختصاصی ، مطالعه جلد دوم کتاب جناب دکتر میرمحمد صادقی (جرایم علیه اموال) توصیه می شود. برای درس آیین دادرسی کیفری هم مطالعه قانون جدید اکیدا توصیه می شود.

داوطلبانی که به مصاحبه آزمون قضاوت دعوت شداه اند ، در صورت کسب 60 درصد از نمره کل آزمون امکان ورود به مرحله بعدی یعنی گزینش را خواهند داشت.

مرتبط بخوانید : منابع آزمون قضاوت قوه قضاییه

گزینش

مرحله گزینش آزمون قضاوت ، شامل چند مرحله به شرح زیر است :

  • تشکیل پرونده : داوطلبان در صورت پشت سر گذاشتن مصاحبه علمی آزمون قضاوت ، به اداره گزینش فرستاده می شوند تا برای آنها پرونده تشکیل شود. بعد از تشکیل پرونده ، دو عدد برگ تحت عنوان «تعدیل و توثیق» دریافت به داوطلبان ارائه می شود که این برگه ها باید توسط قاضی، امام جمعه یا استاد دانشگاه امضا شوند.
  • مصاحبه روانشناسی تستی : حدود یک ماه پس از تشکیل پروتده برای داوطلبان ، داوطلبان به مرحله مصاحبه روانشناسی تستی دعوت می شوند. در این مرحله حدود 350 تست عمومی طراحی می شود که برای پاسخگویی به این سوالات نیاز به مطالعه منابع خاصی نیست.
  • مصاحبه روانشناسی شفاهی : داوطلبان بعد از شرکت در مصاحبه تستی ، یک مرحله مصاحبه روانشناسی شفاهی هم خواهند داشت که حدود نیم ساعت طول می کشد.
  • تحقیق محلی : مرحله تحقیقات محلی آزمون قضاوت بعد از برگزاری مصاحبه علمی و شفاهی است و ممکن است از دو ماه تا یکسال طول بکشد.
  • مصاحبه عقیدتی : اگر داوطلب موفق به پذیرش در تحقیقات محلی شود ، وارد آخرین مرحله گزینش یعنی مصاحبه عقیدتی خواهد شد.
احتمالا این را هم بپسندید  منابع آزمون قضاوت تشریحی 📞 معرفی منابع مرحله تشریحی آزمون قضاوت

اختبار

آزمون تشریحی قضاوت چگونه است

آخرین مرحله برای پذیرش در آزمون قضاوت ، اختبار است. در این مرحله ، دو نفر از قضات عالی رتبه دیوان عالی کشور و یک نفر ریاست محترم گزینش قضات از داوطلب سوالاتی را می پرسند.

مرحله آموزشی

داوطلبانی که تمام مراحل آزمون قضاوت را با موفقیت پشت سر می گذارند ، وارد مرحله آموزشی می شوند که به مدت یکسال است. البته مدت دوره آموزشی آزمون قضاوت برای دارندگان مدرک دکتری 6 ماه است. شرکت کنندگان مرحله آموزشی آزمون قضاوت ، حدود 50 آزمون خواهند داشت که با کسب نمره بالاتر در این آزمون ها ، شانس انتخاب شهر بهتری برای آنها فراهم می شود. دوره کارآموزی در شهرهای تهران ، تبریز ، شیراز ، قم ، کرمانشاه ، مشهد و … برگزار می گردد.

مرتبط بخوانید : منابع آزمون قضاوت تشریحی

سوالات شما

  • آزمون تشریحی قضاوت چگونه است؟

آزمون تشریحی بعد از مرحله تستی برگزار می شود و داوطلبان به صورت کتاب باز به سوالات پاسخ می دهند.

  • آیا آزمون تشریحی مرحله آخر آزمون قضاوت است؟

خیر ، پذیرفته شدگان آزمون تشریحی قضاوت وارد مراحل مصاحبه ، اختبار و … می شوند.

  • مراحل بعد از آزمون تشریحی قضاوت چیست؟

می توانید توضیحات کامل راجع به مراحل آزمون قضاوت را در این صفحه مطالعه نمایید.

علاوه بر مقاله اي که تقديم شما ميشود مشاوران ارشد «پاسخ با ما» آماده پاسخگوئي تلفني به شما عزيزان مي باشند ، وقت شما طلاست ، تماس از 8 صبح لغايت 12 شب ، حتی در ایام تعطیل ، تماس از طريق تلفن ثابت :

تماس از سراسر کشور: 9099071612

همچنین ببینید

آزمون قضاوت برای زنان

آزمون قضاوت برای زنان 📞 شرایط و ظرفیت پذیرش آزمون قضاوت برای بانوان

آزمون قضاوت را هر ساله قوه قضاییه برگزار می کند و داوطلبان خانم و آقا …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس از تلفن ثابت بدون کد وصفر