از بهترین ها مشاوره بگیرید

تماس از سراسر کشور 9099071612
از 8 صبح الی 12 شب حتی در ایام تعطیل
تماس از طریق تلفن ثابت بدون کد و صفر

پروژه تحقیقاتی چیست ؟ نحوه نوشتن پروژه تحقیقاتی

علاوه بر مقاله اي که تقديم شما ميشود مشاوران ارشد «پاسخ با ما» آماده پاسخگوئي تلفني به شما عزيزان مي باشند ، وقت شما طلاست ، تماس از 8 صبح لغايت 12 شب ، حتی در ایام تعطیل ، تماس از طريق تلفن ثابت بدون کد و صفر :

9099071612

پروژه تحقیقاتی چیست ؟ نحوه نوشتن پروژه تحقیقاتی

 

پروژه تحقیقاتی چیست ؟ چه تفاوتی با پایان نامه دارد ؟ یک پروژه تحقیقاتی موضوع یا فرایندی است که شما می خواهید درباره آن مطالعه کنید مثلا میخواهید درباره نحوه رشد یک نوع گل خاص مطالعه داشته باشید ، طرح تحقیقاتی یک مقاله کوتاه است که در آن باید توضیح داده شود که چه کارهایی قرار است انجام شود مثلا اگر میخواهید بدانید یک گل چگونه رشد می کند ، با خرید چند نمونه گل نوع رشد انها را در شرایط مختلف مثل کود دادن ، قرار دادن مقابل نور آفتاب و .. بررسی می کنید و پس از آن مقاله می نویسید که این مقاله ، طرح تحقیق شما می شود.

در مثالی دیگر ، پروژه تحقیقاتی را می توان اینگونه تعریف کرد که اثبات یا رد کردن یک موضوع است مثلا اگر شما درباره همان نحوه رشد گل تحقیق می کنید ، وقتی به این نتیجه می رسید که با چندین روش می توان رشد گل را بهتر کرد و تنها یک روش وجود ندارد ، این پروژه شماست و انواع روش هایی را که امتحان کرده اید نیز ، مقاله تحقیقتان خواهد بود.

شما عزیزان میتوانید هرگونه سوال و ابهام خود را در مورد نحوه نوشتن پروژه تحقیقاتی از مشاوران ارشد ما در پاسخ با ما بپرسید ، کارشناسان ما تمامی ایام هفته حتی روزهای تعطیل از 8 صبح لغایت 12 شب پاسخگوی شما عزیزان میباشند.

همین حالا تماس بگیرید 

تماس از سراسر کشور 9099071612

تماس از طریق تلفن ثابت بدون کد و صفر، حتی ایام تعطیل

اصول مهم نگارش پروژه تحقیقاتی چیست

برای شروع به نوشتن یک پروژه تحقیقاتی ، ابتدا باید عنوان پروژه را انتخاب کنید. معبارهای انتخاب عنوان پروژه و مهمترین گام در انجام پروژه پژوهشی چیست ؟

عنوان تکراری نباشد

عنوان انتخابی نباید تکراری باشد. برای بررسی اینکه عنوان تکراری است یا نه و آیا ارزش تحقیق دارد یا خیر ، باید یک بررسی کلی انجام دهید که با توجه به امکانات موجود ، کار بسیار آسانی است. با مراجعه به مقالات داخلی و خارجی ، استفاده از اینترنت ، بانکهای اطلاعاتی پزشکی ، مراجعه به سایت دانشگاه ها و …. می توان از تکراری نبودن عنوان اطمینان حاصل پیدا کرد.

پروژه تحقیقاتی چیست – قابل اجرا باشد

موضوع انتخابی پروژه تحقیقاتی باید قابلیت اجرا داشته باشد. آیا امکانات لازم جهت اجرای پروژه برای شما فراهم است ؟ یک طرح تحقیقاتی هر چقدر که به صورت مکتوب پر از ویژگی های مثبت باشد ، اگر قابل اجرا نباشد تحقیق خوبی نخواهد بود.

عنوان پروژه تحقیقاتی شما باید متناسب با زمان انتخاب شده باشد و در بازه زمانی مربوطه قابل اجرا باشد مثلا اگر عنوان درباره مدرسه و دانش آموزان است ، نباید تابستان را برای پروژه خود در نظر بگیرید. شاید در ظاهر این موضوع ساده به نظر آید ، اما بارها پیش آمده است که دانشجویان در زمان جمع آوری اطلاعات برای تحقیق خود ، به افراد مورد نظرشان دسترسی نداشته اند.

درباه عنوانی که انتخاب کرده اید ، با استادتان مشورت کنید و از دیگران نیز نظرخواهی داشته باشید. ایا موضوع تحقیق شما برای بقیه قابل درک است یا نه برای اکثر آنها مبهم است ؟

نتیجه بخش و کاربردی باشد

پروژه تحقیقاتی باید در نهایت یک سرانجامی داشته باشد و یک دستاوردی حاصل شود. نتیجه پروژه تحقیقاتی مخصوصا پروژه های تحقیقاتی حوزه علوم پزشکی ، باید برای تامین سلامت جامعه از همه لحاظ چه در زمان حال و چه در زمان آینده مفید واقع شود.

هدف از پروژه تحقیقاتی چیست

پروژه و تحقیق شما درباره چیست ؟ به این سوال باید با تمام جزئیات پاسخ دهید و باید بتوانید پروژه را برای خودتان تعریف کنید و اگر نتوانید این کار را کنید ، مطمئنا تحقیق شما با شکست مواجه می شود و دلیل آن ، یا گستردگی بیش از حد تحقیق و یا مبهم بودن عنوان تحقیق است.

هدف شما از انجام پروژه تحقیقاتی چیست ؟ حتی اگر استاد یا رییس تان نیز شما را موظف به انجام تحقیق کرده باشد باید هدفی را برای انتخاب موضوع خود ، تعیین کنید. برای شروع پروژه بهتر است که به عنوان تحقیقتان علاقه مند باشید چرا که شور و انگیره بیشتری برای به انجام رساندن تحقیق خواهید داشت.

پروژه تحقیقاتی چیست – چه کسانی در پروژه شما حضور دارند

شما باید بدانید که در طول تحقیق و انجام پروژه با چه کسانی سر و کار خواهید داشت و چگونه باید با آنها برخورد کنید. بهتر است برای تحقیق خود کسانی را انتخاب نکنید که نمی توانید با آنها ارتباط داشته باشید یا ارتباط با آن ها هزینه زیادی برای شما در پی خواهد داشت. اینترنت کم هزینه ترین و در دسترس ترین ابزار برای دسترسی به افراد مورد نظرتان است.

پروژه تحققیاتی کجا اجرا می شود

شما قرار است تحقیقتان را کجا انجام دهید ؟ دامنه تحقیقتان را محدود به یک مکان خاص کنید و از لحاظ جغرافیایی نیز تدابیر لازم باید اندیشیده شود. همچنین منابع مالی و وقت و زمان خود را نیز در نظر داشته باشید اگر دانشجو هستید و هزینه های سفرتان تامین نیست ، بهتر است مکان ارائه پروژه تحقیقاتی نزدیک به دانشگاه باشد.

اگر قرار است برای انجام پروژه خود تحقیقات میدانی انجام دهید ، دقیقا تعیین کنید که مکان انجام تحقیقات میدانی کجاست و کجا قرار است مصاحبه رو در رو انجام دهید. آیا در دانشگاه یا موسسه اتاقی برای انجام تحقیقات به شما اختصاص داده می شود ؟ آیا می خواهید در محلی خاص مثل خانه خود با شرکت کنندگان مصاحبه داشته باشید ؟ اندیشیدن به این سوالات به شما کمک خواهد کرد که مکان مناسبی را برای انجام پروژه انتخاب کنید.

بخش های پروژه تحقیقاتی چیست

پس از انتخاب موضوع پروژه و مشورت با استاد راهنما و مشاور و همچنین تعیین ابعاد پروژه ، باید مطالب مورد نظر پیاده سازی شوند. هر گزارش پروژه از چند بخش اصلی تشکیل شده است :

  • عنوان
  • چكیده

چکیده شامل هدف پروژه و روشهای انجام شده و همچنین نتایج حاصل شده به صورت مختصر است که حداقل شامل 200 کلمه و حداکثر نیز یک صفحه است. خواننده با مطالعه چکیده باید ترغیب شود که بقیه مطلب را نیز مطالعه کند ، لذا بخش مهم متن تحقیق است.

  • فهرست مطالب
  • مقدمه

بخش مقدمه تحقیق ، اولین فصل گزارش است و در این بخش توضیحات مختصری از اهداف ، طرح مسئله ، روش ها و ابتکارات و … شرح داده می شود. در مقدمه باید موضوعاتی را که خواننده نیاز به فهم آنها دارد ، به صورت مختصر توضیح داده شود.

  • آزمایش‌ها و داده‌ ها
  • نتیجه ‌گیری
  • منابع

در این بخش باید منابع و مراجع علمی تحقیق عنوان شود و خواننده با استفاده از آنها بتواند مطالب را به سرعت دنبال کند. کتابهایی که استفاده کرده اید ، وبسایت های اینترنتی ، مجلات و …. در این بخش باید قید شود.

  • سپاسگزاری

در بخش آخر تحقیق خود نیز می توانید از کسانی که به شما در انجام تحقیق کمک کرده اند ، تشکر و قدردانی کنید.

علاوه بر مقاله اي که تقديم شما ميشود مشاوران ارشد «پاسخ با ما» آماده پاسخگوئي تلفني به شما عزيزان مي باشند ، وقت شما طلاست ، تماس از 8 صبح لغايت 12 شب ، حتی در ایام تعطیل ، تماس از طريق تلفن ثابت :

تماس از سراسر کشور: 9099071612

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس از تلفن ثابت بدون کد وصفر