از بهترین ها مشاوره بگیرید

تماس از سراسر کشور 9099071612
از 8 صبح الی 12 شب حتی در ایام تعطیل
تماس از طریق تلفن ثابت بدون کد و صفر

رشته آموزش شیمی – معرفی جامع و بازار کار آموزش شیمی

علاوه بر مقاله اي که تقديم شما ميشود مشاوران ارشد «پاسخ با ما» آماده پاسخگوئي تلفني به شما عزيزان مي باشند ، وقت شما طلاست ، تماس از 8 صبح لغايت 12 شب ، حتی در ایام تعطیل ، تماس از طريق تلفن ثابت بدون کد و صفر :

9099071612

رشته آموزش شیمی - معرفی جامع و بازار کار آموزش شیمی

 

رشته آموزش شیمی یکی دیگر از رشته های کنکور تجربی است که در دانشگاه فرهنگیان برگزار می شود و به منظور تربیت معلم شیمی جهت فعالیت در دوره های اول و دوم متوسطه ایجاد شده است.

شرط قبولی در این رشته ، دارا بودن مدرک دیپلم نظام جدید و یا پیش دانشگاهی و هم چنین به دست آوردن حداقل تراز علمی 6500 در کارنامه کنکور می باشد و داوطلبان واجد شرایط که از سن لازم برای پذیرش در دانشگاه فرهنگیان برخودار هستند ، می توانند در زمان انتخاب رشته کنکور ، رشته آموزش شیمی را نیز در اولویت های فرم انتخاب رشته قرار دهند.

اما بهتر است قبل از انتخاب رشته آموزش شیمی ، از مهارت ها و توانایی های لازم برای این رشته و هم چنین دروس دانشگاهی و وضعیت بازار کار پس از فارغ التحصیلی ، تحقیقات لازم را انجام دهید تا با آگاهی بیشتری انتخاب رشته کنید. در ادامه  هر آنچه را که باید در خصوص آموزش شیمی بدانید ، به طور کامل شرح داده ایم.

طول دوره تحصیلی و سرفصل های درسی رشته آموزش شیمی

طول دوره کارشناسی پیوسته آموزش شیمی ، 4 سال است که بر اساس نظام آموزشی دانشگاه فرهنگیان ، معادل 8 نیمسال تحصیلی می باشد. هر نیمسال تحصیلی شامل 16 هفته آموزشی است که دانشجویان برای هر واحد درسی نظری 16 ساعت ، هر واحد درسی عملی 32 ساعت ، هر واحد درسی کارگاهی 48 ساعت و برای هر واحد درسی کارورزی 64 ساعت آموزش می بینند.

مرتبط بخوانید : تغییر رشته از شیمی به پزشکی – رتبه لازم برای رشته آموزش شیمی 

البته ساعت درس دوره کارنمای معلمی یا همان پروژه طبق نظر استاد تشخیص راهنما ، تعیین می شود. در کل تعداد واحد های درسی آموزش شیمی ، 150 واحد می باشد که 27 آن به دروس عمومی ، 18 واحد دروس تربیتی ، 86 واحد دروس تخصصی و 19 واحد نیز به دروس تعلیم و تربیت اسلامی اختصاص داده شده است.

احتمالا این را هم بپسندید  معرفی رشته باستان شناسی - بازار کار و آینده شغلی باستان شناسی

دروس عمومی رشته آموزش شیمی

  1. زبان فارسی
  2. زبان انگلیسی
  3. تربیت بدنی  1 و 2
  4. نگارش خلاق
  5. نگارش علمی
  6. و …

دروس تربیتی رشته آموزش شیمی

  1. روانشناسی تربیتی
  2. جامعه شناسی تربیتی
  3. اصول و روش های تدریس
  4. کاربرد زبان در تربیت
  5. مدیریت آموزشگاهی
  6. ارزشیابی از یادگیری
  7. و …

دروس اختصاصی رشته آموزش شیمی

  1. ریاضی عمومی 1 و 2
  2. شیمی عمومی 1 و 2
  3. فیزیک عمومی 1 و 2
  4. شیمی آلی 1 و 2 و 3
  5. آزمایشگاه شیمی آلی 1 و 2
  6. شیمی معدنی 1 و 2
  7. شیمی تجزیه 1 و 2
  8. و …

دوره کارورزی رشته آموزش شیمی شامل 4 مرحله می باشد و پس از آن دوره کارنمای معلمی (پروژه) برای دانشجویان در نظر گرفته شده است. برای دوره کارنمای معلمی از تمامی دانشجویان آزمون گرفته می شود و در صورتی که نمره لازم را کسب کنند ، می توانند حدود یکسال زیر نظر استاد راهنما در مدارسی که آموزش و پرورش تعیین می کند ، به عنوان معلم کارآموز فعالیت کنند.

بازار کار و میزان درآمد رشته شیمی

با توجه به آنکه رشته آموزش شیمی در دانشگاه فرهنگیان ارائه می شود ، بنابراین ورود به شغل پس از فارغ التحصیلی حتمی است زیرا دانشجویان این دانشگاه از همان ابتدا که وارد دانشگاه می شوند ، تعهد می دهند که پس از دریافت مدرک دانش آموختگی ، به مدت 5 سال در مدرسه ای که آموزش و پرورش تعیین می کند ، به شغل معلمی بپردازند.

مرتبط بخوانید : رتبه لازم برای رشته شیمی کاربردیرتبه لازم برای رشته شیمی کاربردی

دانشجویان رشته آموزش شیمی دانشگاه فرهنگیان از تسهیلات ویژه ای برخودار هستند ، در همان دوران دانشجویی حقوق دریافت می کنند تا بتوانند از هزینه مخارج دانشجویی مانند شهریه خوابگاه ، هزینه خرید کتاب ، مسیر رفت و آمد و … تامین کنند.

احتمالا این را هم بپسندید  کاردانی تکنولوژی تولیدات گیاهی – معرفی و بازار کار کاردانی تکنولوژی تولیدات گیاهی

میزان درآمد معلم شیمی در دبیرستان ها ، حدود 4 میلیون تومان است که سابقه کاری و ادامه تحصیل در افزایش حقوق تاثیر گذار می باشند. موارد دیگری که موثر در تعیین حقوق معلم هستند ، نوع مدرسه و استان محل فعالیت است. اگر مدرسه خصوصی یا غیرانتفاعی باشد ، مطمئنا حقوق معلم نیز افزایش می یابد و هم چنین در استان های بزرگتر مانند تهران نسبت به مناطق محروم و روستاها ، در آمد بیشتری را می توان کسب کرد.

ادامه تحصیل و گرایش های آموزش شیمی

برای افزایش تحصیلات در رشته آموزش شیمی می توان در همان دانشگاه فرهنگیان اقدام کرد. این دانشگاه گرایش شیمی فیزیک و آموزش شیمی را در مقطع کارشناسی ارشد ارائه می دهد و دارندگان مدرک کارشناسی می توانند با شرکت در آزمون کارشناسی ارشد که توسط سازمان سنجش برگزار می شود ، تحصیلات خود را ادامه دهند.

در دوره دکتری تخصصی هیچ یک از گرایش های رشته آموزش شیمی در دانشگاه فرهنگیان ارائه نمی شود اما می توان از طریق دانشگاه های دیگر در گرایش های شیمی آلی ، شیمی تجزیه ، شیمی فیزیک ، شیمی کاربردی و شیمی معدنی به تحصیل پرداخت.

علاوه بر مقاله اي که تقديم شما ميشود مشاوران ارشد «پاسخ با ما» آماده پاسخگوئي تلفني به شما عزيزان مي باشند ، وقت شما طلاست ، تماس از 8 صبح لغايت 12 شب ، حتی در ایام تعطیل ، تماس از طريق تلفن ثابت :

تماس از سراسر کشور: 9099071612

همچنین ببینید

کنکور فرهنگیان برای رشته تجربی

کنکور فرهنگیان برای رشته تجربی 📞 راهنمای ثبت نام و مصاحبه تربیت معلم تجربی

کنکور فرهنگیان برای رشته تجربی در سال 1403 برگزار می شود و بیشترین تعداد داوطلبان …

یک نظر

  1. سلام وقت بخیر ببخشید توی دفترچه دکتری پذیرش رشته های مجاز رو بعضی جاها نوشته اموزش شیمی، خاستم بدونم منظور همون دبیر شیمیه؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس از تلفن ثابت بدون کد وصفر